Patientflöde

– kvinna med kramper och samtidig hematemes. Läggs in.
– gallstensanfall gånger 2. Smärtlindring.
– plötsliga intensiva buksmärtor. Hjälper möjligtvis ranitidin?
– dränering av abcess på intimt ställe.
– Liten tant på remiss med frågeställning urinretention. Finns 43 ml i blåsan. Det enda felet hon själv kan komma på i undersökningstillfället är att hon kanske är lite
väl alert. Det tyckte inte jag. Hon ville prata. Det fick hon. Lite. Sedan hem gladeligen.
– sutur i handflata på äldre herre.

Med bra handledning klarar man det mesta! Och får känna sig som en som faktiskt klarar detta en dag. Jag var tydligen en resurs. Handledaren håller visst i station på praktiska provet som nalkas. Känns positivt. Dock råkade jag yppa att jag knappt sett ett rektoskop. Det skulle jag nog icke gjort…

2 svar to “Patientflöde”

  1. Doktoranden Says:

    Bra handledning är så A och O att man nästan chockeras. Det handlar om natt respektive dag.

  2. KatBat Says:

    så sant som det är sagt helt enkelt!

Lämna en kommentar