Hur gör jag nu? Hur gör djur?

Men. Jag har bryggt kaffe. Jag har radat upp ett smärre bibliotek på skrivbordet. Men jag kommer icke igång med studerandet. Noll inspiration. Nu är jag ju hemma. Jag är van att ha jullov med deckare i soffan då.

Förresten så gick det praktiska provet för alla. Mr Kursledare skickade precis ut ett godjulmail där han skrev att vi är riktigt bra. För mig gick det halvbra. Jag verkade för osäker, fast jag kunde. Måste lära mig att stå för det jag kan. Lita på det.

3 svar to “Hur gör jag nu? Hur gör djur?”

  1. Dr Wannabee Says:

    Det är inte alltid det är bra att vara säker.
    Vissa examinatorer, går igång på att sänka de som kan prata och visa med säker röst. Och bryr sig inte det minsta om de som inte kan säga så mycket (pga tex nervositet eller okunskap) Vet inte vad som är värst egentligen, jag tycker man borde få feedback i vilket fall. Svårt att förbättra sig annars.

  2. Mårr Says:

    Det där lilla problemet delar vi – jag gör mig aldrig så dåligt som då jag ska prestera under okulärbesiktning. Gjorde en sit-in häromdagen och sällan har jag tagit så dålig anamnes som då, det är som om alla naturliga skills springer och gömmer sig och jag utgår från att jag är sämst i världen – och presterar därefter.

    Men du, vi klarar oss bra ändå, och det man kan, det kan man när man behöver det. I akuta situationer sitter det, för då glömmer man den där prestationsbiten och gör det som krävs – åtminstone har det funkat så hittills. (Ta i trä).

    (Och jag instämmer i att feedback skulle hjälpa, inte bara i ”provsituationer”, dessvärre tycks det vara en kronisk bristvara i branschen)

  3. katbat Says:

    dr w: Feedback fanns det tid till, två hela minuter efter andra visselpipevisslingen, jo ja tackar jag. Och lite tips fick jag ju, men minns inte riktigt vad…situationen är ju inte optimal när man sekunden efter ska iväg till nästa station. Feedback är så extremt viktigt, om de läkare som någon gång ger en detta visste hur (oftast) glad man blir över att få höra att man gjorde ngt bra, skulle de nog göra det lite oftare!!! I hope…

    Mårr: Åh, vad fint att du nämner detta, ty jag blir ju lite rädd för såna där akuta situationer om jag inte ens pallar att få till en syrgastubs volym… Men som sagt, det handlar väl om att banka in sån kunskap…

Kommentera

