Fråga dom som vet eller något liknande.

Ljuva bok. Jag fick denna bok i julklapp igår, och jag kan inte lägga ifrån mig den. Bob Hansson är ju helt fantastisk. Han har fått ihop en bok som inte alls är full av klichéer eller ältande. Den är rakt på sak. Pang. Ärlig. På bekommen anledning måste jag citera lite ur samtalet med K G Hammar som inleder boken. Det handlar lite om att förlora en  man älskar.

”Det finns ingen tröst. De som säger ”det går över”, dem vill man nästan slå på käften, för på ett sätt vill jag inte att det ska gå över. Men man kan inte heller säga att det är bra att det gör ont. Man kan bara vara närvarande och tyst. Det är underbart med alla människor som man möter som säger ”Jag vet inte vad jag ska säga”. Vissa saker finns det inte ord för och då är det bättre att bejaka det, än att försöka ersäta tystnaden med en massa ord.”

Chansen är rätt stor att det kommer fler citat ur denna skrift senare. Jag blir nästan kär i Bob.

8 svar to “Fråga dom som vet eller något liknande.”

  1. Doktoranden Says:

    Låter som en bok helt i min smak. Tack för tipset, ska läsas.

  2. Mårr Says:

    Åh, den där låter som något jag bör läsa också. God fortsättning, kattefnatt!

  3. katbat Says:

    dok och mårr: Oh yezz, do. Annars brukarjag ju kräkas av såna här böcker. Mest för att jag ju liksom ”aldrig” får till det över huvud taget. Men icke här. Mm. Ha en fin fortsatt helg!!!

  4. Max Says:

    mm.. han är fantastisk. Bra boktips! Det måste kollas upp.

    Om du vill läsa mer fint med Bob så kolla boken Gunnar. Om du inte redan läst den förstås =)

  5. Den tjocke konsulten Says:

    Haha här är en till som borde läsa den (och Dan Josefssons bok på liknande tema) frågan är när det skall bli av, läspipelinen är kilometerlång känns det som.

  6. katbat Says:

    max: Ska kolla upp när tid finnes=) en vald bok är en vald bok för mycket i tider när anatomi, kirurgi, anestesi, urologi, ortopediböcker bör ta all tid…

    dtk: ska kolla upp den där danne dårå!

  7. laila Says:

    jag såg en föreställning med bob hansson på hallstahammars biograf/teaterscen när jag gick på gymnasiet. jag har sällan skrattat så högt och gott. han är helt fantastisk den mannen, en karaktär som inte liknar något tidigare eller senare skådat. citatet ”man vill bara dra ner byxorna o visa anus för solen och ropa KÖR SOLEN, KÖR” på rejäl skånska fick min dåvarande gymnasiala lekamen att vika sig dubbel och kanske även trippel av skratt.

  8. märtakajsa Says:

    Ååh, jag fick också den boken precis 😀 Har inte hunnit läsa så mycket men den verkar bra! Skönt med en författare som inte låtsas ha alla svaren.

Kommentera

