”Det är mycket snack om basala cisterner på neurokirurgen”

Det är ju otroligt vad en grön pjamas kan göra för humör och inspiration. Så fort mundeirngen åkte på i måndags var det som om livet återkom lite till mig och jag har icke blivit besviken. En vecka har spenderats på neurokirurgen; ett välkommet inslag i neurologikursen if I may say. Amanuens L var enormt inspirerande och gullig mot oss och hade nästan all tid avsatt till oss. Priviligierade javisst. Vi har lärt oss om akuta omhändertaganden, mannitol och tumörer. Jag har fått assistera vid två operationer och blivit lite hooked.  Ja, jag har pillat på hjärnor. Andra sekunden blir vi enormt varse hur snabbt livet kan vända. Och vara till ända då vi fick vara med och konstatera att en patients alla hjärnfunktioner var utslagna. Det i folkmun ”hjärndödsbegreppet” blev glasklart.  Det positiva ”doll’s eye”-tecknet kommer finnas på min näthinna länge. Som ett slag i ansiktet. Vilka dagar.

4 svar to “”Det är mycket snack om basala cisterner på neurokirurgen””

  1. Doktoranden Says:

    Roligt höra du trivs lite bättre. Verkar som kirurgi är ett ljus i mörkret för allas vår Kat.

  2. katbat Says:

    ja det är ju något som blivit rätt så säkert. Men nu måste jag vara vit igen=(

  3. Katrin Says:

    Åååååååååååååååååååå jag vill oxå pilla på hjärnor!
    Jag får ju bara göra det metaforiskt. 😦

  4. KatBat Says:

    Katrin: Mm, du kanske ska ta å byta bana? Hehe, fast metaforiskt är ju inte få skam det heller. =)

Kommentera

