Jag blir ju lessen i hjärtat.

Jag vet inte riktigt var jag ska börja och har ingen vidare lust att dra hela historien heller. Men jag måste bara påpeka att hela debatten med den dråpmisstänkte läkaren ger mig lite kalla kårar. Jag är oerhört glad över stödet som kommer från hennes och mina blivande kollegor iallfall. För det hade ju så lätt kunnat vara på ett motsatt sätt. Det pågår ju i samhället något som jag skulle vilja kalla läkarjakt- man ska vara felfri och fantastisk. Jag kommer verkligen göra allt för att göra rätt i alla lägen. Den här kvinnan gjorde vad som skall göras. Jag har varit i dessa situationer. Jag vet att beslut tas i enighet med flera läkare, sköterskor, familjer, kuratorer. Har kommunikationen inte gått fram? Hela alltet osar ångest och sorg. Missförstånd? Jag ska inte säga att jag har enorm erfarenhet, nej. Men jag jobbar på en intensivvårdsavdelning och har varit med när det stängts av apparatur.  Jag har även hört en professor med tåren i ögat berätta om palliativ patient som inte klarade av att vara vaken på grund av smärtor vi inte ens kan ana oss till. Stod som i en spännbåge. Starkt och andningsdeprimerande läkemedel var det enda som hjälpte och han tog själv ansvaret för att spruta. Och så vill jag inte ens tänka på den ångest som den gravt lungsjuka kvinnan hade innan hon drog sitt sista hypoxiska andetag på den vanliga vårdavdelningen under min medicinpraktik. Jag vet knappt vad jag vill säga. Mest att världen är extremt komplex. Och jag vill inte förringa någon, men jag tror att man kan ha svårt att förstå hur det är att handskas med liv och död till vardags. På bästa sätt för alla parter. Och så är dödshjälp och detta som debatten handlar om två saker vi absolut inte ska blanda ihop. Jag är emot eutanasi, men för ett värdigt  och ångestfritt avslut när allt hopp är ute. Jag vill ju lindra när det inte längre går att bota.

Ber om ursäkt för svamlet.

5 svar to “Jag blir ju lessen i hjärtat.”

  1. Den tjocke konsulten Says:

    Det är överdrivet anmälningsbenägna personer (föräldrarna) och ett rättssystem gone wild (massor av resurser på sånt här, vardagsbrott = inget händer) i kombination som skapat detta. Samhällets Aftonbladisering (allt är någon annans fel)!

    Så fort ledningen på sjukhuset gick ut med bakgrundsinformation och sin egen bedömning som gav stöd till den häktade så ställde sig alla jag diskuterat händelsen med på läkarens sida.

    Personer som känner sig felbehandlade får göra HSAN anmälan och sen får socialstyrelsen avgöra om det finns någon substans i den, det är rimligt.

    Att det skulle pågå en läkarjakt generellt håller jag däremot inte med om, de allra flesta fattar att marginalerna ofta är väldigt små och att det är en bedömning baserad på ofullständig information som görs och då går det ibland snett men det hade varit mycket värre att inte göra något alls. Facit finns ju inte förräns personen är obducerad!

  2. Mårr Says:

    Jag tycker det var bra svammel

  3. Doktoranden Says:

    Instämmer med Mårr; mycket bra ‘svammel’.

  4. Malin Lundqvist Says:

    Otroligt bra svammel, vad som gör mig mest upprörd är att i själv ledet så hoppade man över socialstyrelsen och gick direkt på poliseskort med häktning och därefter direkt upp till hovrätten.

    ”Socialstyrelsens generaldirektör LarsErik Holm och Läkarförbundets ordförande Eva Nilsson Bågenholm är förvånade över att rättsväsendet och inte Socialstyrelsens experter fått utreda fallet.”

  5. Ska jag? Ska jag inte? « Katbat Says:

    […] jag? Ska jag inte? By katbat Läser. Läser igen. Jag får ingen rätsida på tankarna nu heller. Att detta fall skulle få sådana enorma konsekvenser. Dels för inblandade, dels för mina […]

Kommentera

