Fel. Fel. Sover hellre.

Jahaja. Idag var jag och min groupmate T i skolan enochenhalv timme för tidigt. Alltså klockan åtta. Blev utskrattade. Vi själva intalade oss att morgonstund har väl ändå guld i mund men vi var inte speciellt övertygande. Sedan spenderade jag 3 h med att kolla på en himla massa öronvax. Och skolbokexempel på kolesteatom och otoscleros. Eh. Jag var glad om jag lyckades hitta örontratten med mikroskopet. Och nej, det är inte så lätt som det kan se ut.

5 svar to “Fel. Fel. Sover hellre.”

  1. Mårr Says:

    Det där giggemikroskopet var som att köra ubåt, helt hopplöst. Kommer ALDRIG att fatta varför de inte försökte lära oss otoskopera istället (var i princip förbjudet), det är ju sannolikt det man kommer att göra mest om man nu inte ger sig f-n på att bli ÖNH-doc (och det är synnerligen osannolikt.)

  2. JohannaFredrika Says:

    Vet du, jag undrar om man får lära sig det på doktorsskolan, att man inte ska peta öronen för ofta, eller om det bara är något allmänt man ska veta. Lever läkare upp till sina egna råd? Hur ofta petar du öronen?

  3. katbat Says:

    mårr: ubåt major å att säga. blubb blubb blubb.

    jf: hehe, funny you’d ask. och nej, man ska inte topsa. det blir packat å äckligt vax då tydligen. jag själv älskar topsing. do the math…

  4. Mård Says:

    Först nu har jag lärt mig att otoskopera ordentligt. De flesta öronpatienterna är ju barn, och på barnkliniken finns inga öronmikroskop. Och skulle dessa föräldrar göra som det var tänkt skulle de ju söka VC eller närakut, och där finns det ju HELLER inga öronmikroskop. SÅATTEH att lära sig navigera dylika farkoster känns ju ungefär lika värt som att sitta av ett par veckor med den där jäbla visuslådan (nä, vi ögonläkare gör aldrig detta men det är ju bra att ni lär er hur man tänker), eller att labba fram den GAMLA SORTENS PK-värde (alltså inte ens INR) för att ”vi tycker att det är viktigt att ni förstår hur man gjorde förritin”. Man bara wtf? Verklighetsanpassa de kliniska terminerna nu! Kram kram.

  5. katbat Says:

    mård: haha! Jag har dock hört ryktas fårn relativt säkre källor (läs vikarierande ul på vc i staden hära) att de har öronmikroskop. och de liksom kan suga ut vaxet där. MEN, jag håller med, att lära sg använda otoskop vore ju finemangs, vi lär oss dock tratten med löjliga spegeln och en jävla (0ups) lampa som jag inte kan passa in…Ehum, kan jag få hjälp med ljuset är sannerligen en mening jag uttalar under mina kandidatmottagningar.

Kommentera

