”Ojojoj, nu börjar det hetta”

Tentan skiven och förhoppningsvis avklarad. Tentan som går till historien då jag var aldleles för uttråkad under de ca 90 minuter jag satt där med pennan i högsta hugg för att försöka tänka ut bättre svar än de svammelord jag fick ur mig vid första anblicken av frågan. Men, sen: Schools out for summer som kandidat J så fint uttryckte sig när han i stort sätt studsade ut i solen efteråt. Och så kom sommarvärmen som ett brev på posten till oss som inte varit lediga på i stort sätt ett år. Som små kalvar på grönbete eller vad det nu är man brukar säga. Jag har nu solat och badat och druckit rosé och mer lär det bli.

Så kommer känslan. Om en vecka kommer jag vara ybernervös. Då är det dagen innan eder Kat ska ut i arbetslivet. Om en vecka kan jag presentera mig som Dr Kat, läkare här. Återigen kommer tanken som slagit mig under hela utbildningen, när kommer de på mig? Jag vet att de flesta går omkring med den så det känns ok. Men likväl finns den där. Fjärilsattackerna som rör sig från magsäcken till svalget kommer oftare och oftare. Shit. Jag har lärt mig att hantera dem ganska bra. Intalar mig själv att folk har klarat sig förr. Så det går som ett mantra. Jag önskar ibland att jag hade tagit jobb på det lilla sjukhuset där ett kollektiv i klassen fått jobb så man kan träffas på någon liten expedition och älta allt på plats. Men så är det ju inte. Jag får istället vara den enda underläkaren på stället och jag hoppas på fantastiska överläkare som peppar och blir sådana där mentorer som man letar efter hela tiden.

7 svar to “”Ojojoj, nu börjar det hetta””

  1. Karin Says:

    Grattis till sommarlovet! Skönt, själv låtsas jag fortfarande att jag pluggar när jag befinner mig i solen…

    Och mantrat ”tänk på alla andra som klarat det och som nog inte kunnat så mycket mer än jag” är min tröst nuförtiden också. Det kommer att gå bra, de måste ju veta att man inte är fullfjädrad när man börjar, och sen blir man det. 🙂

  2. Mårr Says:

    Vedervärdig tenta har jag för mig, har aldrig svamlat och ljugit så mycket, och hur fan RÄTTAR man en sån?

  3. Katrin Says:

    Hehe, de kommer aldrig på en… ;P Lycka till och hoppas du får det fantasktiskt!

  4. Den tjocke konsulten Says:

    Tentan låter som vilken miljö- eller samhällsvetartenta på grundnivå som helst, rätt svar är en bedömningsfråga!

    Arbetslivet kommer att gå bra, älta kan du väl i värsta fall göra över videokonferens med Skype? 🙂

  5. katbat Says:

    Karin: Hehe, ja. Man är ju inte helt tappad bakom en vagn. Men visst är det intressant att man tror att man helt plötsligt inte kommer ha något ALLS i huvudet?

    Mårr: Vette tusan, men ljög det gjorde jag apselut inte! (ehehehe..)

    Katrin: AH! I hear ya’!

    Dtk: Ha, hujedamej, tur att utbildningen bara innehöll en sådan. Jag tycker om raka rör. Och skype är min bästa vän, näst efter häftet i akutmedicin.

  6. anski Says:

    Grymt att du ska ut och jobba!! Lite ångest har ingen dött av, eller?… LYCKA TILL!

  7. katbat Says:

    anski: ja det är faktiskt ganska grymt=P iiihhh!

Kommentera

