Små stress-SVES

Det var varit tyst. Det är för att jag delat en tio kvadrats stuga tillsammans med två kursare och två våningsängar i två veckor. Vi har däckat innan tio i stort sett varje kväll, dock inte onsdagar för vi införde traditionen att titta på True blood på TV, på sändningstid, som på den gamla goda tiden.

Jag är nu hemkommen men inte ett dugg piggare. Två veckor på vårdcentral i Uddevalla där jag varit en duktig student och varit där från kvart i åtta till efter fyra varje dag. Jag har tagit egna patienter och insett bredden av kunskap som krävs för allmänläkeriet. Gosh. Jag har försökt ha bra konsultationer och jag har liksom fått bra feedback. Så kommer en tentamensdag imorogn.

Tjugoåtta frågor att förbereda där tre kommer skriftligt. Man ska vrida och vända på medicinska funderingar och etiska principer. En repitition av hela utbldningen typ.  Även kurser jag icke läst än. Att förbereda på dessa två veckor med heltid på praktik. Så ska man också presentera ett ”intressant” patientfall. Och eftersom det icke är nog även under en timme tillsammans med några andra diskutera och analysera hur jag förbättrat min konsultationsförmåga under dessa två veckor. Overambitious av kursledning I say, har de komplex eftersom min stads utbildning har minst vc-praktik av alla städer?

Ge mig ett band över bröstet och några stress-SVES. Gör det. Godnatt.

Dunk, dunk, dunk, dunkdunkdunk…dunk.

4 svar to “Små stress-SVES”

  1. Doktoranden Says:

    Supraventrikulära extraslag är bra grejer. Absolut.

    Jag funderar på att slänga mig med ST-höjningar på morgondagens EKG-session.

  2. Mårr Says:

    SVES är mycket bättre än VES, det är väl en tröst om än klen.

    Vi hade….fyra dagars VC-praktik tror jag, och liknande examination.

    Det är just den där bredden på allmänläkeriet jag triggas lite av och tindrar lite åt – jag vill liksom inte glömma bort 90% av det jag lärt mig! (Ja, utom hur man håller hakar då. Det har jag redan glömt fast jag gjorde det i förrgår 🙂 )

  3. katbat Says:

    dok: bra grejjer? Hehe, ja de känns ju onekligen rätt harmlösa. ST-höjning, du ska ju alltid vara värst…

    mårr: Ja hlst inte VES. FAst iofs, jga har nääääver tagit ett ekg på mig själv så man vet ju inte så noga vad den understundom oregelbundna rytmen liksom står för. Men jag mår hyfsat. så detär nog ok=)

    4 dagar, ja man tackar ju så att säga…Å ja, jag är enormt impad av allmänläkarna…fårgan är om JAG skulle palla…

  4. Mårr Says:

    Man får ju göra allt som d.l, liksom – småkirurgi, barn, geriatrik, psyk, you name it – det KAN inte vara tråkigt! (Du hör ju vilken självsuggestion som pågår här. Vad f-n GÖR jag om inte distrikt är da shit för min del???? :-o)

Kommentera

