”SSRI är junte alls centralt inom psykiatrin”

Jag och kandidat A inställde oss på operation idag för att utföra lite ECT. Du vet lite elchocker till mycket deprimerade patienter. Det kändes som det mest high-techa på hela kursen, kul med lite praktiskt tänkte vi och traskade glatt dit. Och slogs återigen av hur mycket vi hinner vara med om på en läkarutbildning. Att bi inkastad i uppgifter har jag vant mig vid, för när någon låter en utföra sysslor man aldrig gjort tidigare är det alltid en bra handledare som ”egentligen gör jobbet”. Bakom, vakandes över axeln. Poff. Muskulära kramper. EEG activity. Det är tydligen a fine line mellan mängden muskelrelaxantia och tillräckligt långa muskelaktiviteter får jag veta. Jahaja.

Så avslutades avdelningsdagen med att jag fick en hand hårt kramad till orden ”Tack hjärtat” och ett leende från en av livet mycket hårt prövad kvinna. Då log hela jag. Det var inte mycket jag behövde göra. Bara ge lite tid.

Kommentera

