Doc Thuss Mästerbröd

På begäran kommer receptet på brödet som håller länge, som är gott och som inte tar tre dagar att baka.

Jag är icke rädd för jäst. Tihi.

Mästerbrödet:

Blanda först:

2 dl grovt rågmjöl (fint går också bra)

1 dl hela linfrön

1 dl havre eller vetekli

2 dl solrosfrön

2 rågade tsk salt

5 dl hett vatten

Blanda o låt stå i 1-2 timmar.

Dessutom behövs:

½ pkt jäst

2 dl ljummet vatten

9-10 dl vetemjöl

2-3 dl vetemjöl extra (sket jag i)

1 ägg till pensling (sket jag i också)

Sesamfrö (vilket jag förövrigt har rationaliserat bort för jag får det aldrig att fastna…)

Rör ut jäst i ljummet vatten, blanda ner i bunken. Tillsätt första gänget vetemjöl. Arbeta ihop degen, låt den jäsa under bakduk i 1 timme typ.

Strö ut 2 dl vetemjöl på bordet, knåda igenom deg med lätta handtag. Forma timm tjock rulle. Jäs ytterligare 30 minuter. Pensa lev m ägg o strö över sesam, pensla annars med vatten o sen sesam. Grädda i 250 gr i 15 minuter, sänk sedan till 150 gr o grädda ytterligare i 25-30 min.

Ett stort matigt bröd som håller hur länge som helst.

MUMMA!

3 svar to “Doc Thuss Mästerbröd”

  1. Den tjocke konsulten Says:

    Mitt Katbat-bröd står och ”drar sig” 1-2h nu

  2. katbat Says:

    åh! hur bidde det?

  3. Den tjocke konsulten Says:

    Det blev bra! Möjligen skulle jag ha gräddat det lite längre, ska köra med termometer nästa gång eller kanske dela det i två mindre bröd.

    Missade att köpa sesamfrö så lite överblivna solrosfrön fick bli dekoration istället 🙂

Kommentera

