”A GINI coefficient 1 is when Berlusconi owns everything”

En vecka har gått av kursen i Global health. Jag inser ganska snabbt att detta är djävulusiskt intressant och hade jag gjort ett ”vanligt projekt” inte hade fattat vilken lucka jag då skulle ha i min begreppsvärld. Likväl kämpar jag för att förstå. Min hjärna är helt blank när det gäller epidemiologisk transistion och globalisering. Känner mig dummare än på länge. Bland annat. Men föreläsarna kommer ofta långväga ifrån och veckans höjdpunkt var på visit från UCL i London. Han var som en föreläsare ur en film som traskar omkring i klassrummet och ställer frågor och skämtar. Som man inte tror finns i verkligheten när i stort sett hela utbildningen med ytterst få undantag bestått av föreläsare med monoton stämma som läser innantill ur sitt powerpiontrace. Yeih´jh. (Ja det är sannerligen ett under att vi lärt oss någonting överhuvudtaget dessa år).

Kommentera

