…och jag är människa.

När vi anländer Malindi, turiststaden på väg mot Lamu känner vi desperationen i luften. En man springer efter vår matato en bra bit för att försöka sälja in det boende han har att erbjuda. Vi har redan bokat så någon affär får han icke den dagen från vår sida. Ju mer jag ser desto mer olustig känner jag mig. Och de andra i mitt sällskap stämmer in. Vi ser inga fler turister. Snarare en turistspökstad som mzungosarna  (vitingarna) har lämnat. Så fort vi går ur bilen samlas invånare och drar i oss. ”Come see my shop, nice fabrics, nice sculpture”. Jag vill bara vara i fred. Min mage knyter sig. Det som vi har känt under de veckor vi varit i Kenya blir accenturerat och nästan ohanterligt. Desperationen. Landet som skulle kunna blomstra på grund av magnifik natur och vackert folk är på väg ner i katastrof. Regeringens smarta drag i att varva upp kravaller efter valet 2007 var ju bara en fortsättning på något som hållit på länge länge. Korruptionen är ett faktum och it’s the way of life säger den sjuttonåriga flickan jag pratade med en dag. Det finns ingen vilja i att försöka bygga upp landet. Stoltheten är borta. Vi bestämmer oss för att åka vidare redan nästa dag. På kvällspromenaden i mörkret går vi utmed en väg, små hus uppradade utmed. Så hör vi kvinnogråt. Och piskrapp. Vi stannar upp och tittar på varandra. Vad? Rapp igen. Ratch. Ratch. Avgrundsgråt som tystnar tvärt. Jag ser blicken på kvinnan genom de gallerförsedda fönstren. Jag vill kräkas. Vi går vidare. Stumma.

Ett försök.

3 svar to “…och jag är människa.”

  1. Doktoranden Says:

    Man kan inte rädda världen men man kan åtminstone försöka göra det lilla i det stora. Förhoppningsvis hjälper det, om än så bara en enda människa.

    Eller nåt sånt.

    Svårt.

  2. Mårr Says:

    Men gosh.
    Speachless.

  3. JohannaFredrika Says:

    usch

Kommentera

