”Livet är ingen dans på rosor, men livet är en ros med dans”

Elin skrev så fint om SVT’s dokumentärserie Kvartersdoktorn, och påminde mig därmed om att jag ju tänkt reflektera lite över den jag med. Nu har jag plöjt de tre sista avsnitten och det är ju inte för inte jag blir alldeles rörd. Skrattar. Inspireras. Dessa två doktorer är så fantastiskt empatiska och roliga och vågar vara personliga i sina patientmöten. Det är en stor källa till inspiration för mig. Jag fick en gång höra, tror det var under medicinkursen att jag log och skrattade för mycket under ett patientsamtal. Ja, oj, jag skämtade tydligen lite också med tanten. Från den sekunden kände jag mig hämmad och var inte heller så speciellt nöjd med mina patientmöten. Tills en annan läkare sade att jag verkade lite allvarlig. Sedan då är jag mig själv, och det fungerar ju. Och att se husläkaren som gladeligen ser sig sig själv som ”en sjuåring” och en läkare på samma gång bekräftar ju bara det. Med humor och omtanke kommer man långt. Och denna dokumentär gör att jag förstår att man kan vara allmänläkare. Men jag tror inte jag skulle göra sån succé. Lämnar gladeligen över detta till de inspirerade och inspirerande Dr Magnus och Dr Lotta. Och bara det att man f å r köpa med sig bullar och fika hemma hos patienten gör att mitt blod passerar hjärtat lite varmare.

3 svar to “”Livet är ingen dans på rosor, men livet är en ros med dans””

  1. Den tjocke konsulten Says:

    Låter jättebra! Jag ror att 50% av folks problem i det moderna välnärda Sverige sitter i huvudet och då finns lösningen mer i attityder och samtal än i receptblocket.

  2. Ellinor Says:

    Jag får ofta höra ”vad roligt med en glad doktor” av patienterna, och tja, det tilltalar mig 😉

  3. katbat Says:

    Ja det är bannemej the way to go!

Kommentera

