Teh angst.

Jag får ont i magen så fort jag lämnar akuten. Har jag gjort rätt? Ordinerade jag rätt i modulen? Kommer patienten få dubbel dos Plavix?

Jag gissar detta går över lite när jag inser att mina patienter inte kommer dö varje gång jag lämnar dom.

5 svar to “Teh angst.”

  1. Mårr Says:

    Man ska ju komma ihåg att folk på sjukhus faktiskt har nån som ser till dem och i bästa fall tänker till om doser och sånt ser konstigt ut. (Fast visst f-n har jag ringt in till avd många kvällar och dubbelkollat att jag skrev in en Ringer, att nitro v.b finns, att jag bad om POX-kontroller och jadajadajada.)

    När man sitter på VC…..är folk i regel mindre sjuka, men dubbelkollen finns inte (jo, kanske ringer nån nitisk apotekare om man skrivit doser helt uppåt väggarna på receptet). Hua.

  2. Madelene Says:

    jag känner ibland att det är större risk att dom dör NÄR/OM jag träffar dom än om jag håller mig undan. Så du har kommit lite längre! 😉

  3. drnever Says:

    Jag håller med Mårr. Jag har varit mycket på sjukhus själv och det värsta är faktiskt när de skickar hem en och man blir lite osäker, eller sämre. Det som tar mig 2 dygn att reagera på är det ju någon som märker när man ligger inne.

    Och att du kollar är ju också rätt bra faktiskt. Från vår sida är väl perspektivet ofta att man måste lära sig släppa saker, och det kommer ju det också. Men det kan ju vara bra för dig att kolla så du slipper fundera. Och kanske få lite stärkt förtroende för att du faktiskt kommer ihåg 😉

  4. Den tjocke konsulten Says:

    Körs förskrivningen inte digitalt?

  5. katbat Says:

    mårr: vb tänker jag att det finns generella ordinationer för..eh…. men jag erkänner, idag lyckads jag ringa upp läkarexpen på akuten fter att ha p r ö v a t mig fram på div nummer jag tänkte liknade det….för att höra om jag lämnat en liten tant i sticket.

    madelene: hahaha, den där tanken inföll idag när jag stod på ett dyspnélar. mkt dålig idé att ha lungöden och KOL tyckte jag…

    drnever: =)

    dtk: oh no, digitalt. Men det måste ju ändå skrivas in…

Kommentera

