”Det är för kallt”

Expedition kyla. Det är djävulskt kallt. Ute och i min lägenhet, framförallt sovrummet. Min utetermometer har fryst på minus elva. Men jag råkar veta att det i detta nu är minus sjutton här.  Detta har fått mig att fundera över värmesanerande åtgärder i livet.

– Rysk stalj vid utomhusvistelse i staden. Plockade med mormors gamla vita päls från förldrahemmet. Till denna bärs ullmössa och stor rysk sjal jag införskaffade i St Petersburg i somras (jag förutsåg vargavintern kan vi säga).

– Sidenlånkalsonger under alla plagg, vare sig det är lilla strumpebyxan eller de förhatliga jeansen. Osedvanligt smidigt.

– Mattor. Inser att de är en bristvara i mitt hem. ”Plankgolvet är ju så fint, vill inte dölja” får nog bannemej stryka på foten ty nu drar det. Isande i tårna trots sockar. Den här ska införskaffas till sovrummet, den lär matcha med den lilla rosa soffan tänker jag piffigt.

– Mitt duntäcke är platt, ofluffigt och säkert 12 år gammalt. Ska jag skaffa mig detta? Värmegrad 6 kanske är att ta i? Fast inatt krävdes dubbla ullplädar och element på högsta effekt för att inte gå under. *Oh the wonders of landshövdingehus*

– Te. Ohemula mängder te. Och glögg. Min hemmagjorda är näsan slut. Slurrpi.

2 svar to “”Det är för kallt””

  1. Den tjocke konsulten Says:

    Sommartäcke + liten hund med tassar som ispinnar efter 10 min prommenad här 🙂

  2. katbat Says:

    Men sommartäcke? Är du helt från vettet människa?

Kommentera

